Detta brev skickar jag idag till folktandvården. Jag har helt klart valt fel yrkesinriktning! Jag kan inte låta bli att tänka på vad det skulle ha kostat om jag hade fått komma tilll specialisttandläkaren.... Man hade väl fått gått från hem och hus!
Jag vill med detta brev bestrida den faktura, ------- jag fick vid mitt besök på folktandvården den ----.
Vid mitt besök hos den samma den ---- (inbokat besök sedan länge för att ta bort tandsten) fick jag först och främst vänta mycket länge efter utsatt tid då tandhygienistens rum inte var färdigt och kunde användas, inget annat rum fanns att tillgå. När jag efter väntan så fick komma in på ett annat rum än det som skulle användas så bad jag ----att titta även på en blåsa jag fått i gommen. Hon kunde inte förstå vad det var och bad därför tandläkaren ------ att ta en titt. Inte heller hon visste vad det var och ville därför ta en bild med kamera för att skicka vidare och för att jag skulle få en akuttid till specialist. Jag gick därifrån utan att ha fått något gjort eftersom man inte ville ta bort tandstenen i detta skedet.
Innan jag gick frågade jag för artighets skull vad jag skulle betala och man sa bara att det ”skulle ordna sig”, min uppfattning var att det inte skulle kosta något eftersom jag inte fick någon behandling eller hjälp.
Jag fick aldrig något samtal eller akuttid om min blåsa (den försvann av sig själv) och dagarna blev till veckor och när jag så var med min son hos folktandvården påpekade jag att jag minsann inte fått någon akuttid och att blåsan naturligt nog försvunnit av sig själv... Senare samma dag blev jag så uppringd av specialisttandvården som frågade om jag hade några besvär...Jag svarade då att det var flera veckor sedan och att jag inte längre hade någon blåsa kvar. Klart slut-inget hände! Ingen ursäkt eller liknade om att en akuttid ”glömts” bort.
Folktandvården --- ringde även de och hörde om de nu hade hört av sig. Flera veckor senare..
Min nya tid för att ta bort tandsten fick jag bokad till den -----.
Jag var där och fick då min tandsten borttagen och tandhygienisten tittade även i gommen och såg att blåsan var borta. Även tandläkaren ---- tittade in och kollade som hastigast, hon hade inte någon förklaring till varför det tog flera veckor för specialisten att höra av sig och jag försäkrade att det var helt OK och att jag hade hört av mig själv igen om jag hade haft mer besvär som inte hade övergått.
Efter att min behandling var över och jag skulle betala i kassan fick jag en chock! Blev tillfrågad om jag hade betalat för den vården jag fick vid mitt senaste besök och det fick jag ju medge att jag inte hade gjort.
Summan de fick det till blev då 1505:-!!! På specifikationen står det bland annat kod 104 akut utredning och röntgenundersökning- inget av detta stämmer.
Jag sökte inte akut för detta problem utan endast bad tandhygienisten att ta en titt när hon ändå skulle undersöka på min bokade tid. Att tandläkaren blev tillkallad och tog en bild med en kamera i munnen var inte vad jag önskade och jag anser inte heller att detta kan debiteras mig. Hade jag vetat att det skulle kosta 950:- för mig att öpppna munnen hade jag hållt den stängd!
Jag bestrider inte den kostnad som jag fått vid mitt besökden --- vid borttagning av tandsten men jag tänker inte betala för något som jag inte fått och som inte blivit utfört. Den akuttid som man skulle ordna till mig för ett problem som de inte själva kunde reda ut och som jag inte fick kan ju inte vara rimligt att JAG ska betala för? Det får ni ta med specialisterna.
Det inträffade tycker jag är mycket tråkigt och ledsamt och trodde mer om folktandvården!
!!!!!!!!
SvaraRaderaAlltså jag finner inga ord.
Vad ÄR detta???
Klart du inte ska betala för det.Då skulle dom ha upplyst dej om vad som gällde,INNAN,så du haft en möjlighet att säja ditt.(nog fasen har dom väl skyldighet till det?!)
F*n,jag förstår om du är upprörd,det är t.o.m så jag blir det bara jag läser!!!
Hoppas verkligen att det löser sej.
Kram Majso
Majso- du är en riktig vän som står på de små-i- samhällets sida!
SvaraRadera