22 okt. 2012

Djurvännen och tjocka korven i Grekland

Just nu är det många med mig som förföras över hur Parken Zoo i Eskilstuna har hanterat sina djur men jag tycker att man inte ska glömma bort Ölands djurpark heller! Där har man ju slagit ihjäl djur med baseball trä! För en djurvän som mig känns allt detta så absurt. Kolmårdens djurpark känns iallafall seriösa med sin djurhållning och man har veterinärer anställda heltid och fantastiskt engagerade djurvårdare som vet vad de gör.

Jag minns från min korta karriär som reseledare i Grekland en sak speciellt och det är hundarna. Varje morgon på väg till mitt kontor mötte jag en riktigt lufsig hund som var som en tjock korv. Han vankade fram och såg bara rakt fram. Han var skruttig i päls och hans ögon var "döda". Varje kväll gick han tillbaka samma väg och ibland försölte jag locka på honom men han varken hörde eller såg. Jag undrar så vad som hände med honom.... Enligt mina grekiska kollegor så var det så att om man engagerade sig i dessa djur så fick man personligen stå för alla utgifter och det kunde bli dyyyyrt. Jag hade ju ingen inkomst att tala om så jag vågade ju inte.... När jag åkte hem så tömde jag min plånbok i den insamling för öns djur och för det shelter som skulle finnas. Jag hoppas att de kom fram och att min kompis "vandrande korven" fick hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera!